Friday, April 17, 2015

Fritt broderi för hand och på maskin

I ett tidigt skede beslöt jag mig för min teknik till Selfie!-dynan skulle bli fribroderi på maskin i kombination med moderna handbroderitekniker. Det verkade som om svartvitt var mitt färgtema när jag på Pinterest samlade inspiration. Emedan vi precis skulle göra en resa till Prag och bl.a. besöka  Alphonse Mucha-museet fick hans stil bli min förebild. Jag har alltid gillat hans illustrationer, de har en vacker mystik, förskönande. 
När det blev dags att ta själva selfien saknade jag vid tillfället en riktigt bra telefon, däremot hade jag just köpt en ny mycket bra kamera, så det blev stativ och timer, lite old school på nåt sätt. För att vara min stilförebild trogen lade jag makeup och fyllde på med löshår. Mucha avbildade aldrig några modeller med glasögon och tofs i nacken, även om det var så jag på riktigt såg ut den dagen (se lilla bilden i hörnet). För att få en cirkelform bakom mej nålade jag helt enkelt upp en badrumsmatta på väggen, för det var vad jag hade att tillgå just då i rätt form och storlek. Sen var det ett evigt springande mellan kamerans avtryckarknapp och ungefär rätt position framför mattan. 

Selfie 03.02.2015
Till själva broderandet valde jag ett grovt naturfärgat linne som botten. Det är ett material jag är vän med från förr, via folkdräktssömnad, det är nämligen den sorts linne som används som foder i livstycken och tröjor. Mitt färgtema hade gått från svartvitt till svartbeige med inslag av mint och gult, så det var de färgerna på sytråd jag köpte. Broderitrådarna svämmade över hemma, så där var det bara att välja och vraka. Inledningsvis krympte jag linnet, gjorde en skiss i Photoshop, printade ut och kalkerade konturerna på tyget. Sen var det bara att sätta sig vid symaskinen. Fribroderi på maskin är roligt för det saknar regler. Med svart tråd blir intrycket rått, vilket jag gillar, lite som om man suttit och skissat med svart bläck för länge på samma plats på ett papper, så att pappret nästan gått sönder.
 När de maskinbroderade delarna var på plats tog handbroderiet vid. Här var tanken att återskapa grafiska former i en cirkel, för att efterlikna Muchas illustrationer. Jag använde olika grova trådar och broderade dels fritt i båge, dels med prickade konturer. Fria stygn utan regler även här, med några klassiska inslag i form av langett och kråkspark.
 Dynan i sin helhet får ni se på utställningen, här lite smakprover i form av närbilder. / Ina

Selfie!-dyna, detalj / Ina Nordberg

Selfie!-dyna, detalj / Ina Nordberg



1 comment:

  1. Snyggt! :) Blev nyfiken på hela slutresultatet nu efter små smakprover. Ina är vacker!

    ReplyDelete